Ford Focus vs. Honda Civic

10. května 2008 v 22:13 | KYLE |  Autotesty
Možná se to nezdá,ale Ford Focus si podobně provokativní šat již vyzkoušel.Jeho předchozí generace zapůsobila prakticky stejně jako dnes Honda Civic-šokovaqla,provokovala.Ale také rozdělovala zákazníky na příznivce a odpůrce designového stylu New edge.Dnešní Focus je jako hippies,který je ve středních letech.Nemusí už svým vzhledem provokovat,ale nechce se vzdát svého stylu.Co je možná podstatnější,že nová generace má širší rozchod zadních kol,delší rozvor a je širší.Civic osmé generace je o 35 mm kratší než dříve,ale do šířky má o 65 mm více a rozvor narostl o 60 mm.
Přímé srovnání obou rivalů je jednoznačně ve prospěch Fordu.Je přesně o 97 mm delší,podstatnější je ale podle mě šířka + 75 mm.Naopak pokud jde o rozvor,nejsou rozdíly už tak zásadní.Činí rozvor 20 mm ve prospěch Focusu.Když chcete podle ,,šatů¨ určit,kdo je Civic,napadá vás mnoho příměrů-milovník sci-fi,futurista... Japonští designéři tvrdí,že chtěli vytvořit vůz,který dnes vypadá tak,jak budou ostatní vozy nižší střední třídy vypadat teprve za několik let.Nám spíše přijde,že Honda podstoupila svůj výlet do světa extravagantního designu,který si už Focus v menší míře vyzkoušel.
V každém případě je Honda mimořádná.Svojí přídí s téměř průsvitným pásem masky a světlometů z polykarbonátu.Designéři všude opakují motiv trojúhelníku.Na předních mlhovkách,směrových světlech vsazených do bočních zrcátek,klik dveří,ale i koncovek výfuku.(Vzpomeňte na předchozí Focus s jeho trojúhelníkovými čelními a koncovými světly a podobně).Mě se velmi líbí profil Civicu s výrazně klínovitým profilem.Ten také donutil výrazně zúžit zadní dveře.Efektní je i záď,opět s pásem svítilen a mohutný spoiler.Opět je zde design tak trochu na prvním místě,protože zadní výklopná stěna nemá stěrač a spoiler vadí ve výhledu dozadu.
Porovnání rozměrů říká,že Honda je výrazně kompaktnější,a to se týká především zádě.Zadní převis má Civic kratší o 58 mm a přední o 21 mm.Jak tedy zní první závěr?Co nám napověděly šaty Fordu Focusu?Že má solidní vnější rozměry,a přesto dál působí kompaktním dojmem.Jestliže příď působí konvenčně,plynule se svažující záď je stále dost výrázná.Ford je jako čtyřicátník,který si potrpí na eleganci,ale přitom odmítá konvenční obleky.Oblečení Hondy Civic,to je odvážný,provokující krok,který ale vyvolává dvojí reakci-nadšení a odmítání.My patříme k těm druhým.
Co je pod kabátem
S českým příslovým je to složité.Na jednu stranu říkají,že šaty dělají člověka,a na druhou nábadají abychom nesoudily druhého podle kabátu.
A co takhle soudit podle kokpitu?
Ford se drží stejné elegance i uvnitř.Interiér sice působí trochu tmavě,ale zároveň vnímáte kvalitní materiály kolem,přesné slícování.Do ruky dobře padne čtyřramenný volant,hlavice řadící páky je mohutná a přitom z měkčeného materiálu,stejně jako palubní deska.Středovému panelu dominuje tmavý jakoby skleněný povrchu audiosoupravy.Sedačky dobře podpírají tělo.Město především na šířku je více než dost.
Když ale budete porovnávat výbavu verze Sport(nejnižší pro verzi s motorem 2,0 l)a základní Comfort(Hondy s motorem 1,8 l),budete trochu překvapeni.Ve stanardní výbavě má Focus o dva airbagy méně,za ESP musíte také připlatit,stejně jako za dálkové zamykání dveří či automatickou klimatizaci.To nelze přehlédnout.Zároveň ale Focus nabízí celou řadu prvků za příplatek,jako například odemykání KeyFree bez klíče nebo vyhřívání čelního skla,bi-xenonové světlomety a dlouhou řadu prvků,stejně jako motorů a karosérií.
Ale zpět k našemu pětidvéřovému hatchbacku.Na zadních sedadlech Fordu je dost místa jak pro nohy,tak i nad hlavou,i když je svažující se střecha znát.Zkrátka prostoru najdete ve Fordu dost.Snad s jedinou vyjímkou-v zavazadelníku.má dobrý tvar vstupního otvoru,ale nabízí ještě o 0,030 m3 méně prostoru než kompaktnější Civic.A nezmění se to ani po sklopení zadních opěradel 1,247 m3 na konkurenta nestačí.
Budeme-li soudit Hondu až po nahlédnutí do interiéru,vše zůstane při starém.Je to ukázka designérské odvahy a nápadů.Samozřejmě ne vše je zcela originální.Třeba kryt patky řádící páky v této podobě už známe z Volva.Startovací tlačítko už dnes není tak originální.To ale nic nemění na tom,že dvě ,,poschodí´´ digitálních přístrojů šokují snad každého.Musíte si zvykat,že otáčkoměr vidíte za volantem a naopak digitální rychloměr na ním.Výrobce ujišťuje,že ty podstatné údaje periferní vidění zaregistruje a není třeba přeostřovat zrak při pohledu na silnici.
My jsme každopádně zjistili,že spodní ,,patro´´ přístrojů se ve slunci leskne a trpí poškrábáním.Vadilo nám ,,dvojité´´ startování-otočit klíčkem a ještě stisknout tlačítko vlevo od volantu.Zbytečně komplikované.Líbily se nám detaily,jako například tvar ruční brzdy,měkčená část středového panelu,kde se ho nohou dotýkáte a podobně.Překvapí už základní výbava se šesticí airbagů,ABS a VSA nebo ovládání audia na volantu.
Jestliže vpředu jste nadšeni z kokpitu jako z vesmírného korábu,vzadu už je to jiné.Nastupování úzkými dveřmi je nepohodlné.Otevírání dveří klikou skrytou ve sloupku také není nejpraktičtější a vzadu je na sedadlech místa nad hlavou je poskrovnu.
Zapomeňte na šaty
Zavazadelník mile překvapí velmi slušnou velikostí.Dalším kouzlem je systém zvedání sedáků druhé řady jako v kině.vznikne tak velký a praktický prostor.Díky systému forward cabin,kompaktním motorům a posunutí palivové nádrže více vpřed se tak i velmi kompaktní Civic může pochlubit solidním vnitřním prostorem.Na Focus ale přece jen nemá.Jak tedy posoudit to,co mají oba oblečeného pod kabáty?Ford staví na eleganci a kvalitě.Má ale menší základní výbavu.Civic je pro někoho až moc futuristický,dkonce hůře přehledný,vzadu menší.Ale nabízí více za méně peněz.U mě ale stále vítězý Focus.
Asi se vám to také tlačí na jazyk-nejsou to lidé,ale vozy.Zapomeňte na jejich šaty.Ať jízda rozhodne.
Ford Focus nemá pověst vozu s nejlepším podvozkem v nižší střední třídě náhodou.Víceprvková zadní náprava Control Brade je znát.I v okamžiku,kdy už očekáváte odsazování zádě,se ještě Focus drží silnice.
Dvoulitrový motor s variabilní délkou sacího traktu je o 4kW/5 k výkonější,což není v podstatě znát.Vyšší točivý moment o 11 N.m,to už je větší rozdíl.Přesto jsou hodnoty maximální rychlosti téměř stejné.Ani papírový rozdíl ve zrychlení jsme subjektivně nepocítili.Zamlouvaly se nám ostřejší brzdy a tužší posilovač řízení.
Honda Civic překvapuje tím,že se zřekla víceprvkové zadní nápravy a použila skromnější vlečná ramena.Ve skutečně extrémních siuacích například ostrého vybočování je to přece jen poznat.Při běžné jízdě určitě ne.Zamlouvala se nám standardní šestistupňová převodovka.Jen v neutrálu trochu kladla odpor.Brzdy měly klidnější nástup.Nový motor 1,8 l je vzhledem k českým pojistným sazbám vítaný.Má i co nabídnout.Má elektronicky řízené inteligentní časování ventilů a dokáže při nízké rychlosti vskutku spořit benzin.Průměr pak reálně vyjde na 8 l/100 km.Velmi dobrý výsledek,ale pozor,palivová nádrž má jen 50 l.
Porovnání je velmi vyrovnané.Jenže vše rozhodne opět podvozek.Ten ve Focusu je příkladem kombinace sportovního a výborně odtlumeného.Fandíme tedy Focusu.
Kolik stojí svršky
Nemůžeme se tvářit,že nás nezajímá cena kabátů obou rivalů.Je překvapivé jak Honda dokázala nasadit.V nejvyšší verzi 1,8 l Executive je stále o 17 990 Kč levnější než Focus v základní 2,0 l Sport.Je to sice argument pro Hondu Civic,ale u mě stále vede Focus.Rozhodlo to jízdní vlastnosti.
Srovnávací Tabulka
Ford Focus 2,0 Sport 5D
Honda Civic 1,8 Executive
Motor
zážehový čtyřválec
zážehový čtyřválec
Zdvihový objem(cm3)
1999
1799
Max. výkon (kW/k)
Při otáčkách/min
107/145
6000
103/140
4000
Max. točivý moment(N.m)
Při otáčkách/min
185
4500
174
4300
Délka/šířka/výška (mm)
4342/1840/1497
4245/1765/1460
Rozvor náprav (mm)
2640
2620
Poháněna kola
přednípřední
Počet převodových stupňů
5
6
Max. rychlost (km/h)
206
205
Zrychlení 0-100 km/h (s)
9,2
9,3
Spotřeba paliva(l/100 km)
9,8/5,4/7,1
8,4/5,5/6,6
Pohotovostní hmotnost (kg)
-
1330
Zavazadelník (m3)
0,385
0,415
CENA (KČ)
606 990
589 000
Autor:KYLE
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 sportovní vozy sportovní vozy | Web | 5. dubna 2011 v 22:43 | Reagovat

Ahoj, hledám lidi, kteří rádi píší o sportovních a luxusních autech a rádi by místo do svého blogu psali na opravdový web. Pokud máte zájem, ozvěte se na info@inzercesportaku.cz

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama